söndag 3 januari 2010

Hej läsande människor ! mina tankar har vandrat runt studier den senaste tiden. Vad jag vill studera, hur jag kan gå till väga för och komma in på olika program. Ska jag läsa här eller flytta nedåt i landet, bör det vara ett program eller bara kurser jag bör söka, om jag är osäker vem ska jag då höra med, kan man studera något man har ett väldigt stort intresse för, men som man ändå kanske inte vill jobba med nu?



Ett stor mål för mig är och komma in på Piteå Musikhögskola, men med tanken på det svåra antagningsproven, vet jag garanterat att jag kommer misslyckas pga av mitt usla minne. Jag har kollat runt på en annan musik skola som kan vara ett bra steg före högskola(?) som är i Öjebyn, men där var det också ett antagningsprov. Dom hade exemplar på förra årets antagningsprov, dessvärre kunde jag inte klara det heller. Sen finns det faktiskt en liknande i Kalix, där dom inte har något antagningsprov(som jag fatta det), bara ett prov för att se vars man ligger inom musikalisk teori och praktik (om man kan kalla det så?). Men ett stort NEJ ropar inom mig. Det är ganska lustigt, där har jag en skola som jag skulle kunna få god kunskap som kan ge mig en god chans för och komma in i Pite Musikhögskola och så säger jag nej till det. Det hela handlar nog mestadels om trivsel, men hur vet jag om jag inte gett det en chans? men det känns bara som ett stort nej.



Jag har försökt söka vad för andra intressen jag kan ha, om det kan vara något och studera till. Psykologi, Socionom, Beteendevetenskap..jag vet inte riktigt hur man kategoriserar dessa ämnen. Om det är inom psykologi eller något eget?. Har kollat runt på umu.se(Umeås universitet) på beteendevetenskaps programmet och Socionom programmet.


Som jag fattar av beteendevetenskaps programmet får man lära sig hur människan formas och förändras när informationsteknik förs in i det sociala, kulturella och historiska samanhang. Hur det sedan förbereder för vissa ting som utrednings- , planerings- och utvecklingsarbete inom privat eller offentlig sektor så väl som för forskning. Den är 180hp.


Sen Socionom programmet ingår det även praktik. Det verkar handla om social arbete och stödjande. Hur man kan arbeta med olika människor som har olika typer av problematiska livssituationer och hur samhällets insattser kan användast bäst det. Man ska utveckla sin yrkesroll och personliga egenskaper, genom disskutioner och praktikarbete med människor. Den är 210hp.



Det är svårt detta, med tanken på hur negativ och pessimistisk jag egentligen är, när det gäller och försöka ta ett steg frammåt. Jag törs aldrig prova, tanken säger "vill jag verkligen detta?" minsta lilla osäkerhet och jag drar mig ur direkt. Men nu ska jag inte göra det, man kan åtminstone prova skicka en ansökning och sedan se vad man får för svar. Måste sluta vara en sådan pessimist och vara rädd för allt som man inte är säker på och bara prova sig fram för att se om det verkar bra eller inte. Ett steg i taget, är det inte så man säger?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar